Chat GPT je super, ALE...

30.03.2023

V poslední době se to na internetu hemží články o umělé inteligenci, tak jsem se rozhodl ji také pořádně proklepnout. Hraju si s ní už několik týdnů, vždy jen něco vyzkouším a jdu od toho, takže jsem tomu nevěnoval zatím víc než pár hodin, ale musím říct, že způsob, jakým to funguje, mi opravdu učaroval. Zvládá plynule komunikovat i v češtině, i když některé výrazy jsou nevhodně použité, skloňování podstatných jmen nebo časování sloves zvládá také na jedničku, jen zájmena tomu trošku dělají problém. Ale proč o tom vlastně píšu? Dnes jsem se rozhodl zkusit vyřešit jednoduchý inženýrský problém a podívat se, co mi na to AI řekne.

Už dříve jsem třeba zkusil, ať mi poradí s morálním problémem, nebo s tím, do jakého řádku daňového přiznání mám napsat kterou investici a musím říct, že s tím daňovým přiznáním mi poradil naprosto bezchybně...ale zatím je to ve fázi, kdy člověk stejně musí nakonec zkontrolovat, jestli je odpověď správně. V budoucnu to může ušetřit spoustu času s rešeršemi, protože když budete hledat jeden konkrétní problém, tak než se prokousávat desítkou odkazů na Google, stačí napsat jeden dotaz a umělá inteligence za vás najde přesně to, co potřebujete, bez zbytečného balastu kolem.

Řešení inženýrských problémů je pro AI zatím trošku složitější a výsledky jsou hodně závislé na tom, jestli to před vámi už někdo řešil nebo ne, a jestli to vyřešil správně. Protože ačkoliv se nazývá umělá inteligence, tak zatím svobodně myslet neumí a jen predikovat na základě naučených vzorců a ohromné spousty vstupních dat.

Co jsem třeba zkusil bylo, aby mi vytvořil tabulku délky šroubů a závitových tyčí pro příruby EN 1092-1, PN10. Zde je výsledek a porovnání se skutečnou potřebnou délkou šroubu:

Je těžké říct, z čeho vlastně Chat GPT vychází a kde vzal tyto výsledky, každopádně pro malé rozměry jsou délky šroubů mimo, protože jen tloušťka dvou přírub u sebe např. DN25 je přes 30 mm. a šroub by měl mít délku alespoň 50 mm. Takže zde opravdu člověk nakonec musí sáhnout do ověřených zdrojů, či si délky spočítat.

Jako druhý pokus jsem si vybral jednoduchý výpočet, kdy jsem chtěl zjistit potřebný výkon odstředivého čerpadla pro čerpání vody. To má jednoduchý vzoreček, který se dá snadno odvodit ze základního vzorce pro výkon a náčrtku pístu.

Vycházíme ze základního vzorečku že práce je síla po dráze, sílu spočteme z tlaku, který působí na plochu a a vyjde nám, že výsledná práce je vlastně tlak * změna objemu uvnitř pístu. Pro výkon musíme práci vydělit časem, z toho získáme vlastně objem za čas a to je náš zadaný průtok. Příklad jsme si zjednodušili, a tak výkon čerpadla budeme počítat jen z potřebné dopravní výšky. Ve skutečnosti bychom museli vzít v potaz celou Bernoulliho rovnici a zjistit i ztráty v potrubí, kinetickou energii a případně i protitlak na výstupu, kdyby to nešlo do atmosféry. Tím zjistíme výkon tekutiny, pokud bychom chtěli k tomu vhodná čerpadla, musíme vzít v úvahu i jeho účinnost přeměny el. energie na hydrodynamickou a posléze hydrostatickou energii, protože část energie se ztratí. Účinnost bývá mezi 0,6-0,8.

Příklad: čerpání vody, 10 m3/h, výška 10 m, účinnost čerpadla 80%.

Co nám k tomu říkají internety:

Výsledkem je po dosazení do vzorečku nebo do Engineering Toolboxu čerpadlo o výkonu kolem 0,5 kW, např. něco takového.

A co na to Chat GPT? (Otázku jsem psal v angličtině, protože jsem nechtěl, aby došlo ke zmatení pojmů a šlo mi opravdu hlavně o výsledek)

Dle umělé inteligence, bych k tomu potřeboval čerpadlo o výkonu 123 kW. To je sakra rozdíl oproti čerpadlu 0,5 kW! A cena namísto 10 tisíc Kč. v řádu statisíců. Někdo tady zapomněl převést m3/h na základní jednotky m3/s vydělením 3600.

Poté, co jsem chat upozornil na chybu, výpočet upravil, dosadil už dobře, ALE z nějakého neznámého důvod dal úplně špatný výsledek 34 kW! Vůbec netuším, jak se k takovému výsledku dostal, protože dosazované hodnoty už jsou dobře.

Až napotřetí, kdy jsem zadal, že odpověď není znovu správně, se umělá inteligence dobrala ke správnému výsledku 340 W.

Chtěl jsem vyzkoušet i graf, ale bohužel zatím je využitelnost kreslící AI jen pro obrázky... grafy nic moc, posuďte sami:

Závěrem jsou tedy moje pocity zatím smíšené, protože praktické využití je opravdu jen u věcí, ve kterých nezáleží na tvrdých faktech, k těm potřebujeme prozatím jiné nástroje. Věřím tomu, že se ale technologie bude posouvat rychle a za chvíli ji budeme moci využívat i k běžným výpočtům, či pomocným tabulkám a nebudeme muset prohledávat normy, katalogy či webové stránky. Za největší problém považuji to, že i velice špatné a řádově chybné odpovědi se tváří jako legitimní a i jejich odvození vypadá na první pohled úplně v pořádku, a i když všechna čísla v rovnici byla správná, Chat GPT napsal špatný výsledek, protože prostě nefunguje jako exaktní kalkulátor, ale pouze skládá slova za sebe, tak jak to už někde viděl, a jak dokáže ze vstupních dat extrapolovat výsledek, což může u někoho, kdo si těchto omezení není vědom, nebo jim nepřikládá patřičný význam, napáchat slušné škody.

Podle mě za velmi krátkou dobu zažíváme už druhou revoluci, kdy první byla příchod internetu a telefonů a druhá je právě teď příchod vyspělé AI. Jsem zvědavý, jak se pracovní trh a vůbec společnost vyvine a docela se na to těším, protože stejně jako zemědělská i průmyslová revoluce lidstvo posunuly, tak i tato nás zase posune k něčemu novému a urychlí realizace nápadů, které by nám třeba trvaly ještě desetiletí. A stejně jako v předchozích revolucích byli rozbiječi strojů, nikomu asi teď není líto, že celý den neběhá po poli a nesklízí úrodu, případně že ručně nedělá těžkou manuální práci, kterou dnes zvládne stroj. Stejně tak se budou naši potomci za pár let dívat na monotónní práce u PC a říkat si, jak to byla barbarská doba, kdy lidé celé dny seděli u obrazovky, zavřeni v jedné místnosti, zkažené oči z koukání do monitoru a ohnutá záda z celodenního sezení. A budou nás litovat úplně stejně jako my dnes litujeme dělníky, kteří před příchodem strojů a automatizace museli 12 hodin denně dělat těžkou manuální práci. Zatímco naši potomci napíšou jeden konkrétní dotaz a celý sebesložitější problém bude vyřešet za ně a oni se budou věnovat jiné pokrokovější činnosti, která se zase budoucím generacím bude zdát úplně barbarská a přežitá.

Odkazy: chat.openai.com

labs.openai.com

https://www.engineeringtoolbox.com/pumps-power-d_505.html


Tel.: +420 728 963 615
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky